Menu

stasibanner

ΧΕΥ 9: ανακύκλωση και κυκλική οικονομία και οι ιστορικές υποχρεώσεις του δήμου και της χώρας

Το εγχώριο θεσμικό πλαίσιο στο οποίο βασίζεται η αποκεντρωμένη διαχείριση των αποβλήτων υιοιθετεί και ενσωματώνει στην πράξη, τις διεθνείς εμπειρίες και καλές πρακτικές συμπεριλαμβανομένης και της ιεράρχησης στη διαχείριση που εισάγει η οδηγία 2008/98/ΕΕ.

Διαβάστε περισσότερα...

2014 – 2016 Το ιστορικό της αναγκαιότητας ύπαρξης ενός χώρου για την καθαριότητα και η ανάδυση του ΧΕΥ 9 ως λύση στον δήμο Χαλανδρίου

Η συζήτηση για τα ζητήματα της καθαριότητας στο Χαλάνδρι είναι μέσης άκρης ίδια με αυτήν που θα άκουγες σε ένα οποιονδήποτε άλλο αντίστοιχο δήμο της Ελλάδας, τουλάχιστον μέχρι το 2014: παράνομες εγκαταστάσεις, μηχανολογικός εξοπλισμός που βγαίνει και δεν βγαίνει, υποστελέχωση, καμία - απολύτως καμία  - εξέλιξη στον τρόπο αποκομιδής, στην διάθεση, στον τρόπο συλλογής. Ανακύκλωση σε αριθμούς που προσιδιάζουν την ηλικία παιδιού προσχολικής αγωγής. Να βγει η δουλειά και έχει ο θεός.
Η κατάσταση αυτή όμως άλλαξε το 2014. Ο βασικός της λόγος είτε το θέλουν κάποιοι είτε δεν το θέλουν είναι ένας και μοναδικός: άλλαξε η διοίκηση.

Διαβάστε περισσότερα...

Πετραδάκι - πετραδάκι για τα σένα τόχτισα και το...ξέχασα

Πολλά έχουν δει τα μάτια μας αλλά ποιος θα μπορούσε ποτέ να φανταστεί ότι ένα από τα πιο κεντρικά κτίρια της πόλης είναι αυθαίρετο που χτίστηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1960, σε ξένο οικόπεδο προκειμένου να στεγάσει το Δημαρχείο της πόλης;

Το ίδιο το Δημαρχείο, η έδρα της διοίκησης για ένα μεγάλο διάστημα, να είναι προϊόν παρανομίας και αυθαιρεσίας και κανείς να μην έχει κάνει τίποτα επί μισόν αιώνα για να λύσει το πρόβλημα;

Γιατί όσο κι αν μαντεύουμε την ανάγκη που οδήγησε τον τότε Δήμαρχο σε μια τέτοια απόφαση, δεν μπορούμε να καταλάβουμε την ολιγωρία όλων των επόμενων διοικήσεων.

Μιλάμε βέβαια για το κτίριο που στεγάζει το κεντρικό ΚΕΠ και τις συνεδριάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου!

Το ακίνητο αυτό δεν είχε δηλωθεί στο κτηματολόγιο σαν δημοτικό ακίνητο και φαινόταν ως «αγνώστου ιδιοκτήτη».

Αρχικά υποθέσαμε ότι είχαν παραλείψει να το δηλώσουν, αλλά ερευνώντας ανακαλύψαμε ότι δεν υπάρχει πουθενά κάποιος τίτλος κτήσης για το ακίνητο. Ακολούθησαν κι άλλες εκπλήξεις. Στη Νομική Υπηρεσία του Δήμου δεν υπήρχε ούτε μια κόλα χαρτί για το συγκεκριμένο ακίνητο, διότι καμία από τις προηγούμενες διοικήσεις (13 θητείες και 7 διαφορετικοί δήμαρχοι από το 1964) δεν έκανε το παραμικρό για να ενταχθεί το ακίνητο στη δημοτική περιουσία !!

Ξεκίνησε έτσι ένας τιτάνιος αγώνας να βρεθούν στοιχεία, σε υποθηκοφυλακεία, σε αρχεία συμβολαιογράφων, αρχεία δικαστηρίων, στην πολεοδομία, στα Γενικά Αρχεία του Κράτους, στο ΣτΕ, στα δημοτολόγια άλλων Δήμων κλπ, κατά την διάρκεια του οποίου επιστρατεύθηκαν νομικές γνώσεις, αποφασιστικότητα και αστυνομικό δαιμόνιο, καθώς έπρεπε να ανατρέξουμε στη δεκαετία του 1940 για να βρούμε την άκρη του νήματος και ύστερα να ερευνήσουμε την εξέλιξη μέχρι και σήμερα!

Ο μαραθώνιος αυτός απέδωσε τελικά καρπούς καθώς καταφέραμε να δημιουργήσουμε ένα πλήρη φάκελο με το ιστορικό του ακινήτου και ήδη η υπόθεση πήρε τον δρόμο για το δικαστήριο προκειμένου να αναγνωρισθεί το δικαίωμα κυριότητας του Δήμου και το ακίνητο να συμπεριληφθεί στη μερίδα του Δήμου στο Εθνικό Κτηματολόγιο.

Η υπόθεση αυτή δεν είναι η μόνη περίπτωση «αταξίας» που βρήκαμε στα δημοτικά ακίνητα, είναι όμως η πιο προκλητική γιατί σηματοδοτεί την επί 60 σχεδόν χρόνια αδράνεια όλων των προηγούμενων διοικήσεων που δεν έκαναν τίποτα για να τακτοποιηθεί νομικά το ακίνητο. Άλλη μια «καυτή πατάτα» που πήγαινε από τον ένα Δήμαρχο στον άλλο και τελικά έφτασε και στα δικά μας χέρια. Ηδη το κτίριο έχει τακτοποιηθεί πολεοδομικά με την φροντίδα της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου και έχει ασκηθεί αγωγή για την διόρθωση της αρχικής εγγραφής του ακινήτου στο Εθνικό Κτηματολόγιο.

Εβίτα Κακούρη

Διαβάστε περισσότερα...

Η Νομική Υπηρεσία του Δήμου Χαλανδρίου την εποχή της "κανονικότητας"

Όταν ανέλαβε την διοίκηση του Δήμου Χαλανδρίου η «ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ» ο Δήμαρχος έκανε την τιμή σε μένα και στην εκλεκτή συνάδελφο και φίλη Ελένη Μαρτζούκου, - ένα εξαιρετικό άνθρωπο που δυστυχώς για όλους μας, έφυγε από κοντά μας πρόωρα πριν από 1 ½ χρόνο- , να μας αναθέσει την νομική διαχείριση των δημοτικών ακινήτων.

Διαβάστε περισσότερα...

Για το θέμα του καταυλισμού των Ρομά στο Νομισματοκοπείο

To 2014 με απόφαση της Αποκεντρωμένης Διοίκησης προτάθηκε η μεταφορά στο όρος Πατέρα του καταυλισμού των Ρομά του Νομισματοκοπείου. Η απόφαση ήρθε ως αποτέλεσμα μήνυσης των ιδιοκτητών των ακινήτων όπου εδράζεται ο καταυλισμός ενάντια στον προηγούμενο Γενικό Γραμματέα της Αποκεντρωμένης.
Είχαν προηγηθεί το σκάνδαλο του 1.000.000 ευρώ για τον καθαρισμό του καταυλισμού από τη διοίκηση Ζαφειρόπουλου, αγωγές για αποζημίωση των ιδιοκτητών προς το Δήμο Χαλανδρίου (πληρώθηκαν 250.000 ευρώ ενώ εκκρεμούν αγωγές 750.000 ευρώ και 6,5 εκατομμυρίων ευρώ για το ίδιο θέμα) και φυσικά χρόνια αδιαφορίας από τις προηγούμενες διοικήσεις του Δήμου σχετικά με το πρόβλημα.
Της μεταφοράς στο όρος Πατέρα προηγήθηκαν διαβουλεύσεις για μεταφορά στην περιοχή της βιομηχανικής ζώνης στη Μεταμόρφωση οι οποίες συνάντησαν την αντίδραση των δημάρχων της περιοχής όπως και του δήμου Μεγαρέων ο οποίος προσέφυγε στο Συμβούλιο της Επικρατείας προκειμένου να ακυρώσει την απόφαση για μεταφορά στην παλιά Νατοϊκή βάση στο όρος Πατέρα όπου και δικαιώθηκε.
Είναι προφανές ότι η απόφαση για μεταφορά συνάντησε τις αντιδράσεις και των τσιγγάνων του καταυλισμού με αποτέλεσμα τις γνωστές συγκρούσεις με τις αστυνομικές δυνάμεις στην περιοχή του καταυλισμού και στη Λεωφόρο Μεσογείων.

Διαβάστε περισσότερα...

Πλουτίζοντας από τις πράξεις αναλογισμού στη Ρεματιά (όλα κάποια στιγμή τελειώνουν...)

Αποκτούσαν Συντελεστές δόμησης αναλογίζοντας τμήματα της ρεματιάς και πλούτιζαν. Από τότε που τελειωσε διεκδικούν εκατομμύρια από το δήμο Χαλανδρίου

Διαβάστε περισσότερα...

Υπόθεση ΧΕΥ 9 : ευτυχώς που υπάρχουν και τα πρακτικά του Δημοτικού Συμβουλίου

Δημοσιεύουμε σήμερα τμήματα πρακτικών της 11ης συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου που έλαβε χώρα την 1-6-2018 και αφορούσε την υπηρεσία καθαριότητας και την εγκατάσταση της στο ΧΕΥ 8.

Μεταφερόμενοι λοιπόν 9 μήνες πίσω με βάση το αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι στο ΧΕΥ 8 έχουμε μία εγκατάσταση της καθαριότητας όπου είναι αδύνατο να αντλήσει νομιμότητα από τις υπάρχουσες χρήσεις των χώρων όπου βρίσκεται και με όλα  όσα αυτό παράγει, στέλνεται επιστολή από το Σωματείο εργαζομένων του δήμου στην Γραμματεία του δημοτικού Συμβουλίου που ζητάει να υπάρχει ενημέρωση των αρχηγών των παρατάξεων για την επικρατούσα κατάσταση στην εγκατάσταση της καθαριότητας. Tαυτόχρονα διαμορφώνεται αίτημα για προ ημερησίας συζήτηση στο επόμενο ΔΣ για το θέμα.

Διαβάστε περισσότερα...

Η γειτονιά του συνοικισμού τα επόμενα χρόνια και οι αλλαγές που θα έρθουν

Ο Συνοικισμός είναι μία ιδιαίτερη γειτονιά του Χαλανδρίου. Δεν είναι μόνο η ιστορία της και η διαδικασία της γέννησης του που είναι συνδεδεμένος με τα γεγονότα της Μικρασιατικής καταστροφής 100 χρόνια πριν. Δεν είναι ο συνοικιακός χαρακτήρας του και τα ανθρώπινα χαρακτηριστικά των σχέσεων που συναντάς εκεί. Είναι η συνολική εικόνα που αναδύει η περιοχή του: οριοθετημένος από τις χρήσεις και τους όδικούς άξονες που τον συνοδεύουν, πολεοδομικά ανεπτυγμένος με τον πληθυσμό του να σταθεροποιείται τα τελευταία χρόνια, δείχνει να είναι η συνοικία που δύσκολα μπορεί να αλλάξει.

Διαβάστε περισσότερα...

Ψηφαλάκια ή προτάσεις;

 

Έρχονται οι δημοτικές εκλογές και το ετερόκλητο μέτωπο της αντιπολίτευσης (Θωμάς, Κουράσης, Καρατζά, Καλομοίρης και οι συν αυτό) παραμερίζοντας της όποιες διαφορές τους, αλλά και μη βρίσκοντας άλλα θέματα να ασχοληθούν, αποφάσισαν να συμβαδίσουν με τους ανησυχούντες κατοίκους του Πατήματος που διαμαρτύρονται για τη μελλοντική εγκατάσταση της υπηρεσίας καθαριότητας στο οικόπεδο επί της Ηρακλείτου (ΧΕΥ 9).
Σε συγκέντρωση που πραγματοποίησαν οι κάτοικοι της περιοχής, όχι μόνο ξέχασαν να τους ενημερώσουν ότι πολλοί από αυτούς ψήφισαν στο Δημοτικό Συμβούλιο την αγορά του (Κουράσης, Καλομοίρης και οι συν αυτό, Ανδρεόπουλος) για αυτό το σκοπό, αλλά φρόντισαν να τους παραπληροφορήσουν ότι η περιοχή θα μετατραπεί σε σκουπιδότοπο, ότι στον υπάρχοντα χώρο θα μεταφορτώνονται τα σκουπίδια των όμορων δήμων και άλλα τερατώδη ψεύδη, ενώ γνωρίζουν πολύ καλά ότι τίποτα από αυτά δεν μπορεί να γίνει, λόγω των αυστηρότατων και υποχρεωτικών περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων που προηγούνται της δημοπράτησης οποιουδήποτε έργου.


Καλό λοιπόν είναι να μάθουν οι Χαλανδραίοι την αλήθεια.
Ο χώρος που στεγάζεται σήμερα η υπηρεσία Καθαριότητας, δίπλα στο Αθλητικό κέντρο Ν. Πέρκιζας είναι έκτασης 10 στρεμμάτων. Έξι από αυτά ανήκουν στο δήμο και τα τέσσερα τα νοικιάζει σήμερα ο δήμος από το ΤΑΙΠΕΔ.
Όλες οι εγκαταστάσεις στο χώρο είναι απολύτως αυθαίρετες και χωρίς άδεια λειτουργίας καθώς καμία από τις προηγούμενες διοικήσεις δεν ανέλαβε την πρωτοβουλία για την επίλυση του προβλήματος.
Λέμε προβλήματος, γιατί η επικείμενη υποχρεωτική απομάκρυνση από το χώρο της υπηρεσίας καθαριότητας, θα δημιουργήσει ανυπέρβλητα εμπόδια στην καθημερινή αποκομιδή σε μια πόλη 100.000 ανθρώπων. Με απλά λόγια η συνέχιση της παράνομης λειτουργίας είναι αδύνατη και η σφράγιση του αμαξοστασίου θα σημάνει το τέλος της αποκομιδής στο Χαλάνδρι με ανυπολόγιστες συνέπειες για τους κατοίκους και τους εργαζομένους.
Τον Σεπτέμβριο του 2014 με έγγραφό του το ΤΑΙΠΕΔ απαίτησε την απομάκρυνση της υπηρεσίας καθαριότητας προκειμένου να εκμεταλλευτεί το δικό του ακίνητο.
Η σημερινή διοίκηση, κατάφερε με πολύ κόπο να αναστείλει την έξωση και να ενοικιάσει τον χώρο σύμφωνα με τις ισχύουσες χρήσεις στην περιοχή και όχι για τη στέγαση της καθαριότητας.
Με δεδομένη την πολυετή εκκρεμότητα, η διοίκηση του δήμου αναζήτησε χώρο πολεοδομικά νόμιμο, προκειμένου να πάψει η εκκρεμότητα δεκαετιών και να απομακρυνθεί η απειλή σφράγισης του υπάρχοντος, με ανυπολόγιστες συνέπειες για την πόλη και τη λειτουργία της υπηρεσίας καθαριότητας.
Χώρο, στα όρια της πόλης, που να γειτνιάζει με ελάχιστες κατοικίες, να περιβάλλεται από λεωφόρους, εύκολα προσβάσιμο και με τη μικρότερη δυνατή όχληση. Έτσι επιλέχθηκε το οικόπεδο των έξι στρεμμάτων που συνορεύει με την Αττική Οδό και την οδό Ηρακλείτου στον κόμβο της Αττικής οδού. Σύντομα θα προκηρυχθεί μελέτη που θα δείξει αν και ποιες δυνατότητες υπάρχουν για να στεγαστούν τα αυτοκίνητα του δήμου, γραφεία για το προσωπικό, χώροι ενδιαίτησης και τουαλέτες, συνεργείο, πλυντήριο οχημάτων, αποθηκευτικοί χώροι κλπ. Με στόχο τη νόμιμη αδειοδότηση του χώρου στέγασης, πάντα με τις αντίστοιχες υποχρεωτικές περιβαλλοντικές άδειες. Να σημειωθεί ότι σε απόσταση 500 περίπου μέτρων σταθμεύουν τα αυτοκίνητα της καθαριότητας του Δήμου Αγίας Παρασκευής. Όσον αφορά την υπόγεια τοπική μεταφόρτωση σε δύο κοντέινερ, αυτό θα εξαρτηθεί από το τι χωράει και τι περιβαλλοντικά επιτρέπεται στο συγκεκριμένο χώρο. Πχ μεταφόρτωση ανακυκλώσιμων υλικών, επεξεργασία των κλαδεμάτων κλπ. Να σημειωθεί ότι τα βιοαπόβλητα που αποτελούν και το πιο ενοχλητικό κλάσμα, σύμφωνα με τη νέα νομοθεσία θα οδηγούνται συλλεγόμενα από τους καφέ κάδους, υποχρεωτικά στο εργοστάσιο μηχανικής ανακύκλωσης για επεξεργασία. Σε κάθε περίπτωση ένας χώρος δέκα στρεμμάτων θα πρέπει να χωρέσει σε έκταση έξι στρεμμάτων και με εγκαταστάσεις πολύ μεγαλύτερες από τις ήδη υπάρχουσες. Όμως κάποιοι προσπαθούν να μας πείσουν ότι στον ίδιο χώρο επιπλέον θα μεταφορτώνονται 100 τόνοι την ημέρα απορρίμματα που σήμερα παράγει το Χαλάνδρι καθώς και τα απορρίμματα των όμορων δήμων (μήπως ξέρουν και πόσων ακριβώς;). Είναι προφανές ότι τα όσα λέγονται θα άγγιζαν τα όρια της επιστημονικής φαντασίας αν δεν αποτελούσαν κακοήθη ψεύδη.
Είναι όμως χαρακτηριστικό ότι σε όλο το διάστημα του σχεδιασμού, από όλες τις τάσεις της αντιπολίτευσης, παρά τη φαντασία τους που φαίνεται να καλπάζει, καμία άλλη πρόταση για στέγαση της υπηρεσίας δεν υπήρξε. Πρόταση που να συνοδεύεται βέβαια με τον αντίστοιχο πολεοδομικό χαρακτηρισμό για χρήση του χώρου ώστε η εγκατάσταση να μπορεί να είναι νόμιμη και περιβαλλοντικά αδειοδοτημένη.
Το ίδιο ισχύει και σήμερα.
Καμία παράταξη της αντιπολίτευσης δεν προτείνει πως αλλά και που θα πρέπει να στεγαστεί η υπηρεσία καθαριότητας του δήμου προκειμένου να εξυπηρετηθεί μία πόλη 100.000 κατοίκων. Οι ανεπίσημες προτάσεις που ακούγονται για τη στέγαση των εγκαταστάσεων του δήμου σε χώρο άλλου δήμου, μπορεί να χαϊδεύουν κάποια αυτιά, αλλά είναι ακριβώς ίδιες με την πολιτική που ακολουθήθηκε μέχρι τώρα για δεκαετίες και οδήγησε στη δημιουργία του τέρατος στη Φυλή. Τα σκουπίδια έξω από την πόρτα μας και ας πάνε όπου αλλού θέλουν.
Την ίδια στιγμή, που ο ΧΥΤΑ της Φυλής βρίσκεται στα λειτουργικά του όρια, (προγραμματίζεται να κλείσει εντός του 2019) και όλοι συμφωνούν ότι πρέπει να κλείσει. Είναι ενδεικτικό ότι σε δύο καταρρεύσεις που σημειώθηκαν στον ΧΥΤΑ με αποτέλεσμα αυτός να κλείσει για δέκα ημέρες περίπου μέσα στο 2018, το Χαλάνδρι όπως και η υπόλοιπη Αττική πνίγηκε στα σκουπίδια.
Είναι προφανές ότι το τεράστιο πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων στο λεκανοπέδιο χωρίς κεντρικό σχεδιασμό δεν μπορεί να λυθεί στο σύνολό του. Πολύ περισσότερο όταν εμπλέκονται ιδιωτικά συμφέροντα, κυβερνητική αδιαφορία δεκαετιών και μνημονιακές δεσμεύσεις για περιορισμό της χρηματοδότησης των δήμων. Όμως οι κάτοικοι του Χαλανδρίου εκτός από τις όποιες καταγγελίες για ευθύνη των κυβερνήσεων θέλουν προτάσεις και λύσεις για την πόλη τους.
Σε αυτό, μετά από αμέλεια χρόνων, πάλι προσπαθεί να δώσει απάντηση η διοίκηση του δήμου με το σχεδιασμό της για εντατικοποίηση της ανακύκλωσης με διαλογή στην πηγή. Διπλασιασμός των μπλε κάδων, τοποθέτηση κίτρινων κάδων για το χαρτί, ξεχωριστή επεξεργασία των κλαδεμάτων, τοποθέτηση σταδιακά των καφέ κάδων για την περισυλλογή των βιοαποβλήτων. Παράλληλα με ένα βραβευμένο, πρωτοποριακό πρόγραμμα για την εκμετάλλευση των βιοαποβλήτων και την παραγωγή βιοαερίου που θα κινεί απορριμματοφόρα του δήμου.
Σε αυτό το σχεδιασμό πάλι δεν υπήρξε καμία διαφορετική πρόταση για την αντιμετώπιση του προβλήματος διαχείρισης των απορριμμάτων από καμία παράταξη της αντιπολίτευσης. Αντίθετα μάλιστα το Τοπικό Σχέδιο Διαχείρισης Απορριμμάτων ψηφίστηκε ομόφωνα το 2015, από το δημοτικό συμβούλιο και φυσικά περιλαμβάνει πρόβλεψη για τοπικό σταθμό μεταφόρτωσης και αμαξοστάσιο.
Οι άναρθρες κραυγές και η άκριτη υιοθέτηση μιας στείρας αντιπολιτευτικής στάσης απέναντι στη σημερινή διοίκηση του δήμου μπορεί σε ορισμένους να φαντάζει ως η δέουσα στρατηγική για την άγρα ψήφων. Όμως σε δύο μήνες οι εκλογές θα τελειώσουν.
Και τότε όλοι θα κληθούν να δώσουν λύση στο πρόβλημα. Η διοίκηση του δήμου ευθαρσώς προτείνει και παλεύει για λύσεις. Να αναμένουμε και οι υπόλοιποι να διατυπώσουν κάποτε τις προτάσεις τους; Ή είμαστε υπερβολικά αισιόδοξοι;

Διαβάστε περισσότερα...

Ενημέρωση μετά την κινητοποίηση 3 δήμων και μαζικών φορέων στο ΥΠΕΝ ενάντια στo καζίνο

Πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 14/3 κινητοποίηση φορέων και κατοίκων στο Υπουργείο Περιβάλλοντος για την επιχειρούμενη μετεγκατάσταση του καζίνο της Πάρνηθας στο κτήμα Δηλαβέρη στα σύνορα Χαλανδρίου Αμαρουσίου επί της Κηφισίας απέναντι από την περιοχή του συνοικισμού.

Διαβάστε περισσότερα...